atopli

  • ۰
  • ۰

تحقیق نقش اعتقادات دینی در تحسین تقویت رفتارهای اجتماعی جوانان و کاهش اختلات روحی و روانی آنها

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 8

نقش اعتقادات دینی در تحسین تقویت رفتارهای اجتماعی جوانان و کاهش اختلات روحی و روانی آنها

رسیدن به آرامش, در گرو شـنـاخت اضطراب و نگرانى و مبارزه با علل آن است. از این رو با اسـتـفاده از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) و سخنان دانشمندان ریـشـه هـاى نـگرانى را مورد بررسى قرار داده و در بحث راه هاى درمـان نـگـرانى و تحصیل آرامش به یک عامل اساسى که همان تقویت ایـمـان اسـت, اشـاره کـردیـم و از زوایاى مختلف به نقش اضطراب زدایى و آرام بخشى ایمان پرداختیم.

ایمان, انسان را در برابر عوامل تهدیدکننده حیات او به یک موجود غـیـر قابل شکست تبدیل مى کند. در مواردى که دشوارى هاى زندگى, شـخصیت انسان را نشانه مى گیرد, اتکاى به خداوند در روح او اثر عـمیق و غیرقابل انکار مى بخشد. نوع برخورد و وضعیت روانى مردم مـومـن بـا عـکـس العمل و وضعیت روحى افراد مادى و بى ایمان در بـرخـورد با حوادث, قابل مقایسه نیست. به یکى از بانوان مسلمان در مـدیـنـه خبر رسید که در جنگ احد سه تن از عزیزان خود را از دسـت داده اسـت. پس از شنیدن این خبر او براى حمل اجساد کشتگان خـود بـا شترى عازم جبهه احد گردید. پیکر بى جان عزیزانش را بر شـتـرى حمل کرد و به مدینه بازگشت. در نیمه راه به عایشه, همسر رسـول اکـرم(ص) برخورد کرد. همسر پیامبر پرسید: از رسول خدا چه اطـلاعـى دارى؟ ایـن بانوى مصیبت دیده با متانت و آرامش خاصى که از ایـمـان مـحکم و استوارش سرچشمه مى گرفت, پاسخ داد: من مژده اى بـراى شـما دارم و آن این که در جنگ به پیامبر آسیبى نرسیده اسـت و در بـرابـر چـنین نعمت گران قدر و بزرگى هر گونه مصیبتى کـوچـک و قـابل تحمل است. همسر پیامبر از او پرسید: این اجساد, چه کسانى هستند؟ در پاسخ گفت: یکى جسد شوهرم و دیگرى جسد فر زندم و سومى جسد برادرم است و همه را با خود به مدینه مى برم تا به خاک بسپارم. مکاتب مادى هرگز نتوانسته اند چنین زنان و مردان فداکارى تربیت کـنـنـد, حـال این که در تاریخ اسلام از این وقایع زیاد دیده مى شـود. دیل کارنگى مى گوید: (پدرم زیر بار قرض و گرفتارى و فلاکت و بـدبـختى رفته بود که سلامت خود را از دست داد. پزشک به مادرم گـفـت: بیش از شش ماه از عمر پدرم باقى نمانده است; پدرم مکررا تـصـمیم گرفت به وسیله طناب به زندگى خود خاتمه بخشد یا خود را تـسلیم امواج رودخانه کند. سال هاى بعد پدرم براى من تعریف کرد و گـفـت: یـگانه عاملى که در آن موقع من را از انتحار بازداشت, ایـمان راسخ و استوار مادرت بود. او عقیده داشت: اگر خداوند را دوسـت بـداریم و از اوامرش اطاعت و پیروى کنیم, همه کارها اصلاح خـواهـد شـد. حـق بـا مادرم بود; سرانجام همه کارها اصلاح شد[ و ]پـدرم چـهل و دو سال دیگر به خوشى زندگى کرد. دین به من ایمان و امید و شهامت مى بخشد و هیجان و اضطراب و ترس و نگرانى را از من دور مى کند.) کـسـى کـه تلاش گسترده اى دارد وقتى ببیند از کارش قدرشناسى نمى شـود, دچـار رنـج و انـدوه مـى گردد; اما مردان خدا و افراد با ایـمـان هـرگز انتظار پاداش و تشکر از دیگران نداشته و به ثواب اخـروى چـشـم دوخـتـه انـد. سـوره (انـسان) درباره مدح اهل بیت پـیـامـبـر(ص) بـه این جهت نازل شده که آنان بدون هیچ گونه چشم داشـتـى غـذاى خـود را بـه فقیر و اسیر و مسکین بخشیدند و چنین گـفـتـند: (انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولاشکورا; ما تـنـهـا به خاطر خدا به شما غذا مى دهیم و انتظار پاداش و تشکر از شما نداریم.) بـر این اساس على(ع) مى فرماید: (لایزهدنک فى المعروف من لایشکره لک فقد یشکرک علیه من لایستمتع بشىء منه وقد تدرک من شکر الشاکر اکـثـر مـمـا اضاع الکافر والله یحب المحسنین; به خاطر ناسپاسى افـراد, از کـار نـیک مضایقه نکنید, چرا که در عوض گاهى کسى از تـو سـپاس گزارى مى کند که از عمل نیکت بهره اى نبرده و چه بسا اثـر ایـن شـکرگزارى بیش از ناسپاسى افراد ناسپاس است و خداوند نیکوکاران را دوست مى دارد.) ایـمـان, انسان را از منفى گرایى و بدبینى به مردم که خود عامل مـهـم اضطراب است, باز مى دارد. مومن به پیروى از قرآن, بدبینى را از گناهان بزرگ مى داند و کار دیگران را حمل بر صحت مى کند. تـسـلـیم شدن در مقابل قضاهاى حتمى و راضى شدن به مقدرات که از آثـار ایمان است, زندگى را دل پذیر و مطبوع مى سازد. على(ع) مى فـرمـایـد: (انـکم ان رضیتم بالقضاء طابت عیشکم وفزتم بالغناء; اگـر بـه مـقـدرات حتمى راضى شدید, زندگى شما شیرین و گوارا مى شود و از غنا برخوردار مى گردید.) لـسـوفـان و روان شـنـاسان نیز به این اصل مهم تاکید کرده اند; ویـلیام جیمز مى گوید: (حوادث را آن طورى که هست بپذیرید و خود را آمـاده سـازیـد کـه هـمان طور قبولش کنید, زیرا پذیرش آن چه اتـفـاق مى افتد اولین قدم در مغلوب کردن نتایج مصایب و بدبختى هـا است). البته این توصیه ها در پاره اى از موارد با توجه به تـفـاوت روحـیـه افـراد کم و بیش اثر مثبت دارد, ولى هرگز بدون پـشـتـوانـه ایـمان و مذهب در برخورد با حوادث سنگین و دردناک, افـکار پریشان و آشفته آرام نمى گیرد. کسى که متکى به منطق دین اسـت, در نـظـام آفـریـنش هیچ چیز جز اراده خداوند را موثر نمى دانـد و مـعـتـقد است که رنج هاى خارج از اختیار انسان از جانب پـروردگـار مهربان و براى تطهیر قلب و ارتقاى درجه مقدر گردیده اسـت. از ایـن رو هـرگـز اجازه نمى دهد که مصایب و مشکلات, قدرت روحـى او را فـلـج نماید و در هر شرایطى کشتى وجودش را به ساحل آرامـش و صـفـا مـى رسـاند. در روایت است که امام باقر(ع) براى عـیادت از جابر بن عبدالله انصارى به منزل ایشان تشریف بردند و از حـال وى جویا شدند. جابر گفت: حالتى یافته ام که پیرى را بر جــوانـى و بـیـمارى را بـر تـن درستى و مرگ را بر زندگى ترجیح مى دهم. حضرت فـرمـودند: اما ما خاندان پیامبر چنین نیستیم; اگر خداوند بـیـمارى یا تن درستى, جوانى یا پیرى, مرگ یا زندگى را براى ما اراده فرماید, از دل و جان مى پذیریم. باباطاهر مى گوید: یکى درد و یکى درمان پسندد یکى وصل و یکى هجران پسندد من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آن چه را جانان پسندد به راستى چه عنصرى جز ایمان مى توانست بانوى قهرمان کربلا, حضرت زیـنـب(ع) را در بـرابر انبوه مصیبت ها چنین مقاوم سازد, آن جا کـه مى گوید: (ما رایت الا جمیلا; جز زیبایى ندیده ام). آرامش و وقـار و تـسلط زینب(س) بر روح و کلمات خود آن چنان بود که گویا هیچ اتفاقى نیفتاده است. اسـتاد مطهرى یکى از آثار ایمان مذهبى را آرامش خاطر مى داند و مـى گوید: (انسان فطرتا جویاى سعادت خویش است. از تصور وصول به سـعادت, غرق در مسرت مى گردد و از فکر یک آینده شوم و مقرون به مـحـرومیت لرزه بر اندامش مى افتد, سخت دچار دلهره و اضطراب مى گـردد. آن چـه مـایه سعادت انسان مى گردد. دو چیز است: 1ـ تلاش 2ـ اطـمـینان به شرایط محیط موفقیت یک دانش آموز معلول دو چیزاسـت : سـعـى و تـلاش خـودش[ و] دیـگر مسـاعدت و آمـادگـى محیط مدرسه و تـشـویـق و تـرغـیب و تقدیر اولیاى مدرسه. یک دانش آموز ساعى و کـوشـا اگـر به محیطى که در آن جا درس مى خواند و معلمى که آخر سـال نـمـره مـى دهـد اعتماد نداشته باشد و نگران یک رفتار غیر عـادلانـه بـاشد, در تمام ایام سال دلهره و اضطراب سراپاى وجودش را مى گیرد. امـا تکلیف انسان با خودش روشن است و از این ناحیه اضطرابى[ به او] دسـت









سایر محصولات :
تحقیق نقش اعتقادات دینی در تحسین تقویت رفتارهای اجتماعی جوانان و کاهش اختلات روحی و روانی آنها

تحقیق نقش اعتقادات دینی در تحسین تقویت...

شهریار وخانواده پدری شاعر 23 ص

شهریار وخانواده پدری...

تحقیق نقد روایات اهل سنت پیرامون بعثت

تحقیق نقد روایات اهل سنت...

تحقیق نظم موسیقایی قرآن

تحقیق نظم موسیقایی قرآن...

شهرنشینی در جهان سوم و تنگناهای آن 17 ص

شهرنشینی در جهان سوم و...

تحقیق نظر اندیشمندان غرب نسبت به قرآن

تحقیق نظر اندیشمندان غرب نسبت به قرآن...

شهرستان سبزوار 9 ص

شهرستان سبزوار 9 ص...

تحقیق نبرد حق و باطل در قرآن

تحقیق نبرد حق...

تحقیق نامهای قیامت

تحقیق نامهای قیامت...

شهرسازی 33 ص

شهرسازی 33 ص...

بنر عرض تسلیت psd

بنر عرض تسلیت psd...

تحقیق مکان دعا

تحقیق مکان دعا...

تحقیق مکاتب فلسفه هند

تحقیق مکاتب فلسفه هند...

شهر چیست؟ انواع شهرها و ویژگیهای آنها کدامند؟ 61 ص

شهر چیست؟ انواع شهرها و...

تحقیق موانع سعادت در قرآن

تحقیق موانع سعادت در...

تحقیق مهدویت درادیان الهی

تحقیق مهدویت درادیان الهی...

شهر پرتراکم و توسعه پایدار شهری 23 ص

شهر پرتراکم و...

تحقیق مهدویت از دیدگاه مذاهب اسلامى

تحقیق مهدویت از دیدگاه مذاهب اسلامى...

شهر سوخته 18 ص

شهر سوخته 18...

تحقیق مکه مکرمه

تحقیق مکه مکرمه...

تحقیق مکتب غیر الهی

تحقیق مکتب غیر الهی...

شهر ارومیه 25 ص

شهر ارومیه 25 ص...

تحقیق مقدمات سیر و سلوک

تحقیق مقدمات سیر و...

شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، سومین شهید محراب 1360 21 ص

شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، سومین...

تحقیق مقام و منزلت زن در قرآن

تحقیق مقام و منزلت زن...

تحقیق معیارها و موانع وحدت اسلامی اتحاد اسلامی در آثار شهید آیت الله مطهری

تحقیق معیارها و موانع وحدت اسلامی...

شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش 33 ص

شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی...

تحقیق معیار انتخاب همسر از نظر اسلام 7 ص

تحقیق معیار انتخاب...

شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش 29 ص

شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش...

تحقیق معیارهاى رفتار سالم از دیدگاه اسلام

تحقیق معیارهاى رفتار سالم از دیدگاه...

تحقیق معرفی فاسقان در قرآن کریم

تحقیق معرفی فاسقان...

شناخت بازارهای فرش استان خراسان رضوی 75 ص

شناخت بازارهای فرش استان خراسان...

تحقیق معجزات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

تحقیق معجزات پیامبر...

شناخت انواع مواد مخدرو مضرات اعتیاد به آنها 14 ص

شناخت انواع مواد مخدرو مضرات...

تحقیق معاد در ادیان دیگر

تحقیق معاد در ادیان دیگر...

تحقیق مظاهر غفلت در انسان

تحقیق مظاهر غفلت در انسان...

شناخت الکل ها 17 ص

شناخت الکل ها 17 ص...

تحقیق مسئولیتهای روشنفکران دینی در قرن بیست و یک

تحقیق مسئولیتهای روشنفکران دینی در قرن...

شلی دریچه میترال MVP 11 ص

شلی دریچه میترال MVP...

تحقیق مرگ و زندگی بعد از آن

تحقیق مرگ و...

تحقیق مرتبه آموزش و پرورش در تولید علم

تحقیق مرتبه آموزش و پرورش در...

شکستگی هیپ 9 ص

شکستگی هیپ 9...

شبیه سازی مقاله با متلب مقاله اقتصاد Model selection for stock prices data

شبیه سازی مقاله...

تحقیق سیماى مسجد کوفه در آیینه‏ى آیات و روایات

تحقیق سیماى مسجد...

تحقیق تاثیر نماز در تحکیم بنیان خانواده

تحقیق تاثیر نماز در...

شعر و سیاست 187 ص

شعر و سیاست 187...

شعر حجم شعر حرف های قشنگ نیست 10 ص

شعر حجم شعر حرف های قشنگ نیست...

شطحیات روزبهان 23 ص

شطحیات روزبهان 23 ص...

شریعتی وتاریخ اسلام 35 ص

شریعتی وتاریخ اسلام 35 ص...

شرکت های سهامی 28 ص

شرکت های سهامی 28...

تحقیق کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیرتکاملی آنها
مقاله استفاده از ویتامین A همراه با واکسیناسیون جهت پیشگیری از وقوع بیماری کوکسیدیوز در پرندگان
تحقیق نقش دولت در اقتصاد چین
تحقیق رقابت در بازار کار(جذب منابع مالی و فروش کالا)
تحقیق خصوصی سازی و کاستی های سیستم مالی
دانلود مقاله زندگینامه عطار نیشابوری
تحقیق درباره رنزو پیانو
تحقیق درباره مرغداری
مقاله درباره عایق های رطوبتی
مقاله فناوری ساخت دیوارهای دو جداره
مقاله درباره سالمند کیست
مقاله حمله نظامی آمریکا به طبس

کلمات کلیدی :کاهش اخلا روحی نقش اعقادا دینی رفارهای اجماعی جوانان قوی رفارهای اجماعی همه کارها اصلاح رفارهای اجماعی اجماعی جوانان اخلا روحی قوی رفارهای کاهش اخلا حسین قوی نقش اعقادا زندگى انسان ایمان اضطراب آرامش خداوند پیامبر
  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • رضا محسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی